arian2012news

http://arianzolfaghari.wordpress.com

  • مصاحبه آرین میرذوالفقاری با رادئو اسرائیل RADIO RADIS IN

  • مصاحبه آرین میرذوالفقاری با شبکه ایران آریائی

«به عنوان کارفرما با 9- 8 ماه مرخصی بارداری، ترجیح می دم زن استخدام نکنم»

Posted by arian2012news در اکتبر 2, 2011

بسیاری بر این نظرند که با توجه به فقدان سیستم تامین اجتماعی در ایران و رواج قراردادهای موقت، بسیاری از زنان شاغل یا مشمول این قانون نمی گردند و یا حتی اگر امکان بهره برداری از چنین قانونی را داشته باشند، فرصت های شغلی برایشان محدود می شود. دلیل آن ساده است: کارفرمایان به راحتی می توانند از استخدام زنان خودداری کنند و این در پروسه خود به خانه نشین شدن زنان می انجامد.

شهرزاد: دولت لایحه ای را تصویب کرده که به موجب آن مرخصی بارداری زنان از 6 ماه به 8 ماه افزایش یافته است. بسیاری بر این نظرند که با توجه به فقدان سیستم تامین اجتماعی در ایران و رواج قراردادهای موقت، بسیاری از زنان شاغل یا مشمول این قانون نمی گردند و یا حتی اگر امکان بهره برداری از چنین قانونی را داشته باشند، فرصت های شغلی برایشان محدود می شود. دلیل آن ساده است: کارفرمایان به راحتی می توانند از استخدام زنان خودداری کنند و این در پروسه خود به خانه نشین شدن زنان می انجامد.

 نظر مردم در این باره چیست؟ برای یافتن پاسخ به این سوال با 20 تن در 4 شهر ایران مصاحبه شده که در زیر درج می گردد.

نکته قابل توجه در جریان این مصاحبه ها این بود که زنان خانه دار که مشمول این قانون نمی گردند، از پاسخ دادن خودداری می کردند. مردان نیزعمدتا با ذکر جملاتی چون » علاقه ای به این موضوع ندارم» برخورد پاسیوی داشتند. تنها زنان و مردانی که به نحوی یا به عنوان کارمند و یا به عنوان کارفرما با این مساله سرو کار دارند، در این مصاحبه ها (مفصلا) نظرات خود را عنوان می کردند. در نمونه های زیر از ذکر مواردی که پاسخ ها تکراری بوده، خودداری شده است.

شیراز- مرد: طرح بسیار خوبیه. زنها راحت به زندگی می رسن و به سلامتی زن و بچه کمک می شه. هرچند که همسر من خانه داره.

همدان – زن: من شاغل نیستم. به درد ما نمی خوره. اما خوب به زن های شاغل کمک می شه که فشار کار و زایمان اذیتشون نکنه.

همدان – مرد: 6 ماه مرخصی هم زیاده. مگه چه خبره که 9 ماه بشه؟ اونوقت افراد دیگه باید کارشون را انجام بدن. توی آموزش و پرورش سخت تره.

همدان – مرد: صد در صد خوبه. همه مدلش خوبه که به زن و مرد کمک بشه. 7 ساله که همسرم کارمنده، خیلی خوب مبیشه که بتونه راحت زایمان کنه و بچه داری هم بکنه.

همدان – مرد: من مجردم. شغلم هم آزاده. اصلا جوانب این سوال رو نمی دونم. نمی دونم چه خوبی یا چه بدی داره؟ نمی تونم جواب بدم.

قم – زن: 20 ساله که من حامله نشده م. خبر ندارم. نمی دونم. کار نمی کنم. شاغل نیستم. باید اونهایی که بچه دارن بگن.

قم – زن : خوبه . بله بسیار خوبه. من کاملا موافقم. به نفع خانوم هاست. من خودم شاغلم. خبر نداشتم که مرخصی بارداری زیاد شده.

قم – زن: ما یک حامله توفامیلمون داریم که اونم شاغل نیست. پس به درد ما نمی خوره این قانون.

تهران – زن: اگه 9 ماه مرخصی با حقوق باشه و آدم بتونه برگرده سر کارش خوبه. مرخصی حتی 1 سال هم باشه خوبه . چون آدم می تونه با خاطر آسوده بچه رو بزرگ کنه و بعد برگرده سرکارش. معمولا باید بعد از زایمان استعفا بدیم، اما اگر مرخصی 9 ماه باشه آدم می تونه بچه شو بزرگ کنه. من خودم حامله که شدم تمام دوران بارداریم رو کار کردم. آخرشم مجبور شدم استعفا بدم.

تهران – زن: اگر این مرخصی 9 ماهه تغییر در کار آدم به وجود نیاره خوبه. اگه قرار باشه به خاطر مرخصی آدم کارشو از دست بده، نمی ارزه.

تهران – مرد: 9 ماه زیاده . من به عنوان کسی که مغازه عطر فروشی دارم، اگه بخوام یه خانوم رو استخدام کنم، ترجیح می دم نکنم.

تهران زن: شاید برای مشاغل دولتی خوب باشه، اما برای مشاغل آزاد مشکل می شه. بخش خصوصی با دولتی خیلی فرق داره. بخش خصوصی هیچ مزایایی نداره و این قانون شرایط رو سخت تر می کنه. چون بخش خصوصی نمی خواد پول بده برای دوران مرخصی.

تهران – زن : مدت بیشتر باشه بهتره که زن یه استراحتی بکنه. اما بستگی داره که کار آدم چی باشه. بعضی از مشاغل مثل دبیر یا پرشک مشکلی نداره، اما بقیه رو نمی دونم.

تهران- زن: ما بیمه معمولی هم ندریم، چه برسه به این چیزا. مال ماها نیست.

تهران – زن: از کسانی بپرسید که شاغلن. ما خانه داریم، به ما ربطی نداره.

پاسخی بگذارید

 
